levandeplockat dun, rätt eller fel?



här ser ni en bild på hur gässen ser ut efter de har blivit flådda levande, detta är hemskt!!


jag har precis suttit och tittat på Kalla Fakta på tv4 och repotaget om all denna levandeplockade dunet som finns...jag blev så himla äcklad av att veta att det finns några slags företag i bla Kina,Ungern och Polen som plockar (eller snarare rycker) av dun på ca 300 LEVANDE gäss per dag!!
ursäkta mitt ord val, men vad fan tänker folk med...plus Ungern och Polen är ju EU länder och inom EU så är det ju förbjudet att "flå" levande djur, det klassas som djurplågeri!! men trots att detta är förbjudet enligt lag så finns det inget straff för detta elände heller...varför då ha lagen överhuvudtaget? det är ju inte direkt som att vissa länder bryr sig om denna lag iaf..
och det vidrigaste är nog att efter allt detta ryckande så får ju gässen sår, och det syr människorna själva!! utan vetrinär i närheten, utan bedövning och utan några sterila verktyg!! ursäkta mig, men vart fan håller världen på att ta vägen!??
och att det finns svenska företag som ex Jysk,Sova och Åhléns som har detta dun i sina varor...att man har gått runt här i Sverige och tänkt att sånt säljer inte vi eftersom det är förbjudet här i Sverige att flå levande djur...men nej då, pga dessa företag tar inte reda på i grund och botten om vart deras jävla dun kommer ifrån egentligen, och hur det plockas! ni kanske tycker jag är störd, men jag kommer från och med nu fråga varje kassörska om dunet är svenskt tillverkat nästa gång jag köper något som innehåller dun!
vad tycker ni? är levandeplockat dun rätt eller fel?




Postat av: hännys

INTE OKEJ!

jag blev as frustrerad när jag såg det igår på nyheterna! inte okej, jag kommer också börja fråga. funderar också på att slänga mitt täcke som är i dun och ifrån jysk!

Datum: 2009-02-02 | Tid: 19:19:20
URL: http://matthetensblogg.blogg.se/
Postat av: Emelie - EmeliesPlace

Fy fan.....!

Datum: 2009-02-03 | Tid: 11:23:21
URL: http://emeliesplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0